Copyright 2013 Издательство «Шамрай»



Діти про найголовніше

 

 konkurs1 konkurs2 konkurs3  konkurs4

В Миколаївській області відбувся перший тур конкурсного відбору книжок-саморобок в рамках Всеукраїнського проекту «Дитячі історії про найголовніше», ініціатором якого є міністерство культури України. Журі обрало переможців, чиї твори направлено до Києва для подальшої участі у фіналі. Остаточні результати будуть відомі на початку грудня, а переможці будуть нагороджені дипломами та призами 19 грудня під час фестивалю дитячої творчості «Святий Миколай вітає таланти».

Цікаво було працювати у складі журі нашому видавництву, оскільки предмет конкурсу відповідав нашому профілю – це створення книжок. Загальне враження від дитячих саморобок - вони порадували своїм потенціалом, в якому проглядається велике бажання дітей творити, мислити, вразили щирістю і сміливістю ділитись сокровенним, продемонстрували художні здібності дітей у створенні ілюстрацій до книжок, їхнього естетичного оформлення. Деякі з робіт, що відрізняються оригінальністю, ми зняли на відео та зробили невеличкий фільм, завдяки якому віртуально книжки назавжди залишаться не тільки зі своїми юними творцями, але й будуть доступні для перегляду кожному, хто забажає, адже створені вони в єдиному екземплярі, які не повернуться до своїх авторів, а залишаться в Миколаївській обласній дитячій бібліотеці та у Києві. Вважаємо, що талановиті конкурсанти, та й взагалі усі діти достойні того, аби залишити віртуальний відбиток їх творів як добру пам'ять, яка, можливо, надихне чиюсь дитячу душу до творчості.

Про що ж писали та створювали свої книжки діти? Із запропонованих умовами конкурсу тем (особисті, родинні історії; звичаї, традиції, обряди та історичні нариси про край, культурні скарби рідного народу, любов до Вітчизни) діти переважно обирали теми особистих родинних історій і це природно, адже дитині завжди ближчі особисті переживання та родина. Книжок з такої тематики було найбільше – близько 50%. Приблизно 35% творів були присвячені історичним нарисам, 10% зайняли описи традицій та обрядів рідного краю. Невеличку кількість творів, здебільшого дітей старших класів, правильніше було б охарактеризувати як літературні спроби у жанрах fantasy, пригоди, детектив.

Відмітимо, що деякі роботи – і це явно видно –  були виконані батьками конкурсантів, що, власне є досить поширеним явищем серед батьків, які прагнуть, аби їхня дитина справляла краще враження, ніж це є насправді. Тут можна знайти лише один позитивний момент – батьки у нас також мають творчі таланти. Якщо, скажімо, тато-комбайнер ще й малює та лаштує книжку-саморобку, то це, напевне – таки варте шани. От тільки для дитини в тому мало користі буде, бо повз неї проходить така прекрасна можливість, як можливість творити. Насправді не так важливо, на скільки бездоганною та красивою вийде саморобка, – тут важливий сам процес, пізнання світу через творчість. Тому дітей, замість яких батьки роблять творчі завдання, певною мірою можна вважати обкраденими у творчості.

Під час роботи з конкурсними творами зловила себе на думці, що, напевне, досить жорстокий і не справедливий цей формат для дітей – конкурс, де когось визнають кращим, а когось не помітять.

Звісно, дитяча душа повинна звикати і готуватись до дорослого світу, з його умовами першості і змагальності. Однак, напевне, ніколи не збагну сенсу і не побачу в принципі змагань позитиву для несформованої дитячої психіки, особливо через сумнівність його корисності навіть для дорослих. Хіба той, хто перший – завжди кращий? І хіба той, кому сьогодні просто не пощастило, не здатен створити щось прекрасне завтра? Та й зрештою, поняття «кращий» - це так відносно. Не можливо розподілити місця «перше-друге-третє» у творчості, бо то не бігова доріжка і не стрибки з жердиною, - оцінка тут буде досить відносною. Переконана, у творчості взагалі перших бути не може, як не може бути і останніх. Бо у творчості є таке поняття, як  -своєрідність. Особливо це стосується дитячої творчості, оцінюючи яку легко можна согрішити замуленим стереотипами дорослим оком «професіонала» і не помітити оригінальності.

Попри насолоду від яскравої та безпосередньої дитячої творчості і подекуди не менш яскравої творчості батьків, потрібно сказати про три суттєвих помилки конкурсних умов, які майже звели нанівець зусилля учасників.

По-перше - відсутність розподілу номінацій творів за жанрами, через що казки, оповідання, вірші та етнографічно-дослідницькі роботи були змішані до купи. Це неприпустима як для конкурсу літературного напряму помилка. Чи можливо порівнювати між собою казку, вірш і оповідання та  ще й визначити, що з цього краще?  

 По-друге - принцип поділу номінантів за такими категоріями: учні 1-4 класів, учні 5-8 класів та учні 9-11 класів. Такі умови не дали можливості відзначити творчий потенціал усіх достойних учасників і зробити це так, щоб діти це відчули. Хіба можна порівнювати першокласника з учнем четвертого класу чи п’ятикласника з восьмикласником? Це ж зовсім різні категорії світопізнання, рівня зрілості, знань та вмінь. Між віком у десять років і тринадцяти річним віком – ціла прірва і то є очевидна річ. Не важко здогадатися, як будуть оцінювати дорослі члени журі дитячі роботи в таких вікових діапазонах – і логіка конкурсу змусить їх це зробити – вони віддадуть перевагу тим творам, які є на рівень ближчими до професійного стандарту, тобто таким, які будуть більш подібними до того, як «треба робити». Оцінюватися буде майстерність виконання (як літературна, так і художня), а не те, як і про що дитина мислить, не творча рефлексія і безпосередність світосприйняття. В такому ракурсі конкурс ризикує бути лише хорошою «кузнею» стандартних кадрів, а не плідним ґрунтом для талантів.

Третьою суттєвою помилкою, як для конкурсних умов на виготовлення книжок, є відсутність такої номінації та критерію оцінювання, як «художнє оформлення книги». Але ж, мистецтво книги – це сукупність різних видів мистецтв! Тексти створюють письменники, та без праці художника не можливо створити і навіть уявити книгу, тим більше хорошу книгу, як твір мистецтва! Серед авторів саморобок деякі мають літературний талант, а деякі можуть стати прекрасними художниками. Були книжки цікаво оформлені, але їхній зміст не являв собою нічого особливого і навпаки – були тексти варті уваги, проте оформлені так собі. Іноді (дуже рідко) усі зазначені достоїнства поєднувались в одній книзі. Важко в подібних умовах витримати баланс в оцінюванні літературних здібностей та художніх. Та й як бути з оцінюванням, чим керуватися? В результаті відсутності окремої номінації за оформлення книги, оцінки художнього оформлення книжок змішалися з оцінюванням літературних здібностей. Чи варто коментувати таку оказію?

Проте, як би там не було, потрібно подякувати організаторам конкурсу за те, що запропонували дітям таку гру, що підштовхнули їх до творчості, нехай навіть у форматі конкурсу. Можливо, для когось з дітей це стане поштовхом для того, аби розвивати у себе талант письменника чи художника, а хтось, можливо, в майбутньому стане видавцем. Найголовніше, щоб ті, хто не отримали відзнак у вигляді «Перше місце», розуміли, що не першість є головною, а бажання творити, пізнавати і ділитись з людьми своїми думками, талантом, мати мету і досягати її. 

 

 

Окремо про деякі книжечки та їх авторів:

 

 

 

Поміж авторів книжок слід назвати талановитих художників: Дмитро Діляновський, Дмитро Ненько, Богдана Тиць. Кожен з них, в діапазоні свого віку, має художній талант, який варто розвивати. Дмитро Діляновський, на нашу думку, може стати хорошим художником і, якщо він у своїх планах на майбутнє тяжіє до творчої професії, то батькам варто підтримати його в цьому бажанні.

 

Книжечка чотирнадцятирічного Дмитра Діляновського (с. Ставки, Веселинівського району) продемонструвала його художній талант. «З раннього дитинства я захоплююсь малюванням переношу на папір все, що є прекрасне навкруги…» - пише у своїй автобіографії  Дмитро. Його малюнки свідчать про талант художника-графіка, видно, що дитина має добре відчуття композиції та кольору, а це дуже важливо для митця.

 

В оповіданні «Переможена гора» Анастасії Стожук (с. Жовтневе Новобузького району) вражає сміливість авторки ділитись сокровенним, рефлективність сприйняття міжособистісних стосунків та аналіз емоційного стану власних переживань і прагнень через алегорії. Оповідання доповнено ілюстраціями власного виконання.

 

 

 

Учень 6 класу  Дмитро Ненько, (смт. Арбузинка), створив прекрасну книжечку «Хто в будиночку живе», яку наповнив власними віршами, оповіданням, оформив малюнками, розмістив у ній хрестослов, заповнив досить якісними декоративними  аплікаціями, зробленими власноруч. У своїх віршах Дмитрик розповідає про свою сімю,  про рідну Арбузинку. У книжці він пише також про Україну, розкриває в ній широкий діапазон своїх талантів та інтересів. Книжечка відрізняється цікаво продуманою композицією від загального оформлення до дрібничок, гармонійним поєднанням малюнків та тесту, виконана старанно, з любов’ю, в ній дотримано специфіку оформлення книжок: розміщено вихідні данні,  вступне слово, є навіть такі моменти на звороті палітурки: «Видавництво «Сонечко», тираж книги необмежено, з питання придбання книжок можна звертатись за адресою…»

Зазначивши на своїй книзі «тираж не обмежено», Дмитрик не помилився, бо її електронна версія дійсно може мати необмежений тираж і нею він може поділитись з усім світом:

 

 

Взагалі поміж робіт були старанно продумані за деталями книжки, виконані у відповідності з вимогами книжкового друку, - в них дотримано усіх нюансів: оформлено форзац, титульний лист,  вихідні данні, розміщено вступне слово від автора, зазначено назву видавництва, контактні данні, навіть місце для шифру УДК залишено. Такою є книжка Уляни Лисяк «Мій погляд крізь роки» (с. Виноградівка, Баштанськойи р-н.).

 

 

Унікальне поєднання поетичного та художнього таланту втілила у своїй книжечці «Степові мелодії» учениця 7 класу Богдана Тиць (с. Христофорівка, Баштанського району). Зворушливі вірші про маму, українську мову. Ось, наприклад, вірш «Коріння»:

Степова безмежна далечінь,

В глибині твоїй моє коріння.

Я люблю твою небесну синь

і пекуче сонячне проміння.

Слава предків в ярах не сховається,

сивий степ пам’ятає навали,

тихий шелест трави нам нашіптує

про героїв козацької слави.

Розповість нам про це степова далина,

і хмарки, і старезні кургани.

Нам про це у степу соловейко співа

і маків червоних поляни.

 

 

 

Цікава та багатожанрова книжечка «Коло радості» вийшла у десятирічної Анастасії Чолак (с. Червоний промінь, Снігурвського району) - незаперечний літературний талант, який вразив діапазоном жанрів: вірші, казки, оповідання. Оригінальною є казочка «Про чіпса», в основі якої гротеск на сюжет казки про колобка, де головний персонаж – сучасний об’єкт ласощів школяриків – чіпси – відомий шкідливістю для здоров’я. Авторка ніби пропонує уявити замість традиційного героя народної казки  круглого чіпса, який наспівує ось таку пісеньку:

Я по засіку не метений

У печі не печений

Я з ГМО зроблений

Емульгатором приправлений

На «Олейні» смажений

А зовуть мене – Чіпс!

 

  

 

 

 

Наталія Журмій,

заступник директора видавництва "Шамрай",

культуролог

 

 

 

 

ЗАКАЗАТЬ ЭКСКЛЮЗИВНЫЙ ДИЗАЙН

Если Вам нужен оригинал-макет в электронном виде – обращайтесь к нам, и мы окажем Вам профессиональную помощь в дизайне печатной продукции.

Заказать дизайн в Студии

 

ДИЗАЙН РЕКЛАМНЫХ МАТЕРИАЛОВ

Опытные дизайнеры-полиграфисты сделают макет по вашему замыслу, с учетом всех типографских тонкостей, тогда он будет безупречен для печати.

Заказать рекламный дизайн

КНИЖНОЕ ИЗДАТЕЛЬСТВО СТУДИЯ

Изготовление книг – процесс сложный, высокотехнологичный и многогранный, и отличное качество исполнения здесь могут гарантировать только настоящие профессионалы – книгопечатники.

 

Книги имеют свою конструкцию, содержащую множество отдельных деталей. Ключевые элементы книг – внутренний блок и обложка. Для внутреннего блока применяется бумага средней плотности, для обложки – жесткий картон, другие материалы...

Книги в твердом переплете

СВОЙ МАКЕТ СДЕЛАЙ САМ ON LINE

Дизайн и верстка полиграфической продукции, создание оригинал-макетов, с помощью On-Line редактора VDStudio, для офсетной печати в типографии.

Макет сделай САМ On Line

 

МАКЕТЫ ПО ШАБЛОНАМ СТУДИИ

Офсетная печать полиграфической продукции, в полном соответствии с Вашими макетами, созданными по загружаемым шаблонам нашей студии.

Верстка макетов по шаблонам

Copyright 2013 Издательство «Шамрай»

16 ЛЕТ НА РЫНКЕ ПОЛИГРАФИЧЕСКИХ УСЛУГ.     КОМАНДА ПРОФЕССИОНАЛОВ

статистика